Typographical establishments in the first third of the 20th century and the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando
Archival documentation on bookbinders
DOI:
https://doi.org/10.54886/ibersid.v15i1.4735Keywords:
Bookbinders, Typographical establishments, Printing houses, San Fernando Royal Academy of Fine Arts, Archival documentation, 20th centuryAbstract
The aim of this work is to find out which were the printing establishments that worked for the Royal Academy of Fine Arts of San Fernando in the first third of the 20th century, identifying the type of bindings, number of copies, prices, the relationship with other establishments and bookbinders, thus contributing to knowledge of the history of the Royal Academy itself and also of the history of the Madrid and Spanish bookbinding workshops of the first third of the 20th century. The research has unearthed documentation on such important establishments as Sucesores de Rivadeneyra, the Nueva Imprenta de San Francisco de Sales, the Establecimiento Tipográfico Nieto y Compañía, the Hauser y Menet phototypesetting workshop, Artes Gráficas e Industriales Mateu, the Establecimiento Tipográfico J. Sánchez de Ocaña y Compañía, the establishment of Viuda e hijos de José Fernández Iglesias, the Compañía de Ribed Miranda, the Establecimiento Tipo-Litográfico C. Cisneros, the Establecimiento A. M. Crespo, the Vicente Rico warehouse and the Establecimiento de E. Pérez Vallejo.
Downloads
References
Baldó Suárez, Dolores (1999). Arte y encuadernación: una panorámica del siglo XX. Madrid: Ollero, 1999.
Blázquez Márquez Alejandro; Carpallo Bautista, Antonio (2020). La Real Academia Española y su relación con los encua-dernadores de la segunda mitad del siglo XVIII: documenta-ción de archivo. // Ibersid. 14:1 (2020) 1-54.
Carpallo Bautista, Antonio; Flores Hernández, Yohana Yes-sica; Moro Pajuelo, Marisa (2018). Recuperación y análi-sis de los fondos archivísticos de la Real Academia de Bellas Ar-tes de San Fernando. El taller de encuaderna-ción de Joa-quín Ibarra. // Ibersid. 12:2 (2018) 91-96.
Carpallo Bautista, Antonio; Flores Hernández, Yohana Yes-sica. Los grabadores e ilustradores de las encuadernaciones in-dustriales de la Real Academia de Bellas Artes de San Fer-nando. // Ibersid. 13:2 (2019) 21-30.
Carpallo Bautista, Antonio; Flores Hernández, Yohana Yes-sica; Burgos Bordonau, Esther (2018). El taller del en-cuadernador Pedro Martínez en la sociedad madrileña de fi-nales del siglo XVIII y primeros del XIX: el caso de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. // Información, Cultura y Sociedad. 38 (2018) 129-146.
Carpallo Bautista, Antonio; Flores Hernández, Yohana Yes-sica; Moro Pajuelo, Marisa (2019a). Los fondos archivís-ticos de la Real Academia de Bellas Artes de San Fer-nando: el li-brero y encuadernador Francisco de Guzmán. // Revista In-vestigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información. 33:78 (2019) 29-46.
Carpallo Bautista, Antonio; Flores Hernández, Yohana Yes-sica; Moro Pajuelo, Marisa (2019b). La historia de la Real Aca-demia de Bellas Artes de San Fernando a tra-vés de su do-cumentación de archivo: los encuaderna-dores José Herre-ra y Juan Moreno Salgado. // Bulletin Hispanique. 121:2 (2019) 711-724.
Carrión Gútiez, Manuel (1996). La encuadernación española en los siglos XIX y XX. // Historia ilustrada del libro español: la edición moderna. Siglos XIX y XX. Madrid: Fundación Ger-mán Sánchez Ruipérez; Pirámide, 1996. 491-539.
Castañeda y Alcover, Vicente (1934). Notas referentes a los precios de las encuadernaciones en España (siglos XVI-XIX). // Boletín de Bibliotecas y Bibliografía. I:2 (1934) 157-164.
Castañeda y Alcover, Vicente (1958). Ensayo de un diccionario biográfico de encuadernadores españoles. Madrid: Maestre, 1958.
Enciclopedia de la Encuadernación (1998). Dirigida por José Bonifacio Bermejo Martín. Madrid: Ollero, 1998.
Espejo Pérez, Álvaro; Carpallo Bautista, Antonio (2020). Juan Pérez, Librero-Encuadernador de la Real Academia Espa-ñola. // Bulletin of Spanish Studies. 97:5 (2020) 1-42.
Flores Hernández, Yohana Yessica (2016). Estudio, cataloga-ción y digitalización de las encuadernaciones artísticas de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. Tesis Doctoral defendida en 2016 en la Universidad Complutense de Madrid.
Flores Hernández, Yohana Yessica; Carpallo Bautista, Antonio (2017). Los encuadernadores de la Real Academia de Be-llas Artes de San Fernando // RUIDERA, Revista de Unida-des de Información. 12 (2017) 255-263.
Flores Hernández, Yohana Yessica; Carpallo Bautista, Antonio; Burgos Bordonau, Esther (2018). El taller de Sancha en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando. // Titivi-llus. 4 (2018) 39-62.
Flores Hernández, Yohana Yessica; Carpallo Bautista, Antonio; Moro Pajuelo, Marisa (2019). El librero y encuadernador Manuel Millana en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando // Revista General de Información y Documenta-ción. 29:1 (2019) 87-106.
García González, María; Carpallo Bautista, Antonio; Martín Escudero, Fátima (2018). Encuadernadores madrileños en el siglo XVIII: la familia Menoyre. // Actas de las II Jornadas de Estudiantes de Ciencias de la Documentación: Tendien-do puentes. Madrid: UCM, 2018. 84-91.
López Pazo, Irene; Carpallo Bautista, Antonio (2020). El legado del encuadernador Luis Márquez y Echeandía en la Casa de Velázquez. // Titivillus. 6 (2020) 101-121.
López Serrano, Matilde (1951). El encuadernador catalán del siglo XIX Pedro Doménech. // Revista Bibliográfica y Do-cumental. 1951, V(1-4) (1951) 167-178.
López Serrano, Matilde (1972). La encuadernación española: breve historia. Madrid: Asociación Nacional de Biblioteca-rios, Archiveros y Arqueólogos, 1972.
Massó Torrents, Jaume (1900). Sobre l’enquadernador Josep Ruiz. // Revista Gráfica. 1900, 9-11.
Quiney, Aitor (2006). La encuadernación artística catalana 1840- 1929. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2006.
Quiney, Aitor (2004). Breves notas sobre algunos encuaderna-dores catalanes (1840-1929). // Encuadernación de Arte. 24 (2004) 19-29.
Quiney, Aitor (2005). Hermenegildo Miralles, arts gràfiques I enquadernació. Barcelona: Biblioteca de Catalunya, 2005.
Rovira y Adán, Jaime (1901-02). Don Pedro Doménech y Saló, encuadernador. // Revista Gráfica. 1901-02, 56-60.
Trejo Ostos, Soham; Carpallo Bautista, Antonio (2021). Los encuadernadores y su documentación de archivo en la Real Academia Española (1850-1866). // Revista Ibero-americana de Ciência da Informação (RICI). 14:1 (2021)
Trenc Ballester, Eliseu (2000). Alexandre de Riquer. Barcelona: Lunwerg, 2000.
Vélez Vicente, Pilar (1981). La encuadernación neomudéjar dentro del modernismo catalán. // Boletín del Museo e Insti-tuto Ramón Aznar. VI-VII (1981) 161-174.
Vélez Vicente, Pilar (1988). En pro de les arts industrials: J. Roca i Alemany i el cuir repussat. // D’art. 14 (1988) 85-97.
Vélez Vicente, Pilar (1995). El modernisme en les Arts grafi-ques. Barcelona: CAM, Fundación Cultural, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Authors retain their copyright, but transfer the exploitation rights (reproduction, distribution, public communication and transformation) to the journal in a non-exclusive way and guarantee the right to the first publication of their work to the journal, which will be simultaneously subjected to the license CC BY-NC-ND. Authors take whole personal responsibility on fulfilling all the appropiate ethical codes and laws, and obtaining all the necessary copyright permissions regarding their articles. Institutional and self- archiving is allowed and encouraged.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
© 2007- . Authors retain their copyright, but transfer the exploitation rights (reproduction, distribution, public communication and transformation) to the journal in a non-exclusive way and guarantee the right to the first publication of their work to the journal, which will be simultaneously subjected to the license CC BY-NC-ND. Authors take whole personal responsibility on fulfilling all the appropiate ethical codes and laws, and obtaining all the necessary copyright permissions regarding their articles. Institutional and self- archiving is allowed and encouraged.