Road map for the dissemination of photographic heritage in archives, libraries and museums in the city of Santa Clara (Cuba)

Authors

  • Anier Caso Barreto
  • Ricardo Luis Alvarez Ruiz
  • Ramón Alberto Manso Rodríguez Centro de Investigación y Promoción Cultural Samuel Feijóo

DOI:

https://doi.org/10.54886/ibersid.v17i2.4927

Keywords:

Photographic documentation, Photographic heritage, Internet, Social networks, Heritage management, Rephotography, Heritage revaluation, Collection dissemination, Santa Clara (Cuba)

Abstract

This research presents the strategy developed for the enhancement and dissemination of the photographic collections treasured by archives, libraries and museums of the city of Santa Clara, Cuba, with the purpose of contributing to reinforcing the values ​​of local culture and identity, as well as how to motivate processes of appropriation of collective knowledge in the community, by sharing photographs, stories and experiences. The study begins by addressing theoretical elements related to photography as a support for local memory; subsequently, the photographic collection of the city of Santa Clara is characterized, and, finally, examples of practical application of the proposed strategy are shown. Emphasis is placed on the actions developed using the rephotography technique, and on the use of social networks as a communication channel, given their wide possibilities for dissemination and their social impact. In conclusion, the existing potential is shown for the different information institutions to work on the accessibility and visibility of their historical photographic collections, which would encourage the recovery of hidden photographic memory, and would promote co-creation as a way of rewriting history from of the experiences and memories of the population that the images offer. In this way the community manages to appropriate and protect its identity values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguayo, F.; Martínez, J. (2012). Lineamientos para la descripción de fotografías. // Aguayo, F.; Roca, L. (2012). Investigación con imágenes: usos y retos metodológicos. México: Instituto Mora, CONACyT. 191-228

Álvarez Ledesma, G. (2012). COROIMAGEN: servicio de exposición virtual de la colección Coronado. Trabajo de Diploma en opción del título de Licenciado en Ciencias de la Información. Santa Clara: Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, Dpto. Ciencias de la Información.

Alvarez Ruiz, R. L.; Caso Barreto, A.; Manso Rodriguez, R. A. (2022). La refotografía como herramienta para la difusión del patrimonio fotográfico local. // Ibersid. 16:1 (en.-jun. 2022) 75-81.

Besó Ros, A. (2021). Redes sociales y patrimonio. Una aproximación desde la historia de la difusión de los bienes culturales. // Revista PH. (102), 187-188, http://www.iaph.es/revistaph/index.php/revistaph/article/view/4823

Benlloch Moya, M. (2017). La refotografía como herramienta de análisis en la evolución de espacios urbanos de Valencia. Trabajo Final de Grado. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia, Escuela Tánica Superior de Arquitectura.

Biblioteca Nacional de Colombia (2017). Fotografía y Memoria en Bibliotecas Públicas. http://siise.bibliotecanacional.gov.co

Calvo Bayo, I. (2021). Las redes sociales, un nuevo espacio de creación, contacto y desarrollo para las instituciones culturales y sus seguidores. // Revista PH. 102, 177-180. http://www.iaph.es/revistaph/index.php/revistaph/article/view/4806

Foix, L. (2014). El patrimonio fotográfico del IEFC: puesta en valor y difusión en la red. // Rubio Lara, T. (2014). Memorias compartidas: Andalucía-Marruecos a través de la fotografía histórica. Encuentro Transfronterizo sobre Proyectos de digitalización y puesta en valor de Fondos y Colecciones Fotográficas Históricas, Granada 12 y 13 de diciembre. Sevilla: Consejería de Educación, Cultura y Deporte. (e-pH cuadernos; 4). 115-123)

González Cuervo, D. (2022). Diseño de un catálogo promocional de los grabados de la Colección Coronado. Trabajo de Diploma en opción del título de Licenciado en Ciencias de la Información. Santa Clara: Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, Dpto. Ciencias de la Información.

Guadamuz Villalobos, J. (2019). Fotografía en bibliotecas: más allá de los procesos técnicos y la promoción de los servicios. // E-Ciencias de la Información. 9:2, 1-17, https://doi.org/10.15517/eci.v9i2.37495

Iglesias Franch, D. (2008). La fotografía digital en los archivos: qué es y como se trata. Gijón: Ediciones Trea.

Jasso Apango, C. (2013). Archivo Fotográfico Cenidiap. // Academia de Teoría y Metodología de la Documentación (2013). Difundir para preservar el patrimonio documental: fondos, colecciones y archivos. México D. F.: Instituto Nacional de Bellas Artes. 84-95.

Köppen Prubmann, E. (2001). El patrimonio fotográfico de México: una responsabilidad para los bibliotecólogos. // Investigación Bibliotecológica: archivonomía, bibliotecología e información. 15:31, 86-112.

Llorens León, J. (2015). La fotografía santaclareña en el siglo XIX. // Estudios Culturales. 6, 11-24.

Martínez, R. (2018). Refotografía, la imagen infinita. https://www.fotografiacatalunya.cat/es/blog/refotografia-imatge-infinita

Munteán, L. (2015). Of time and the city: Urban rephotography and the memory of war. // Observatorio Journal, Media City: Spectacular, Ordinary and Contested Spaces. 9, 111-124 .

Merchán Tello, L. P. (2017). La participación ciudadana en el manejo del patrimonio edificado. Tesis en opción del título de Magíster en Conservación y Gestión del Patrimonio Cultural Edificado. Cuenca, Ecuador: Universidad de Cuenca, Facultad de Arquitectura y Urbanismo.

Olivera, M.; Sánchez Vigil, J. M.; Marcos Recio, J. C. (2013). Proyecto Infoco para la creación de un censo-guía de fondos y colecciones fotográficas en España, Portugal e Iberoamérica. // Ibersid. 7, 117-122.

Pinto, M. et al. (2009). Metodología para el análisis de la imagen fija. IMATEC. http://www.mariapinto.es/imatec/index.htm

Pérez García, M.; Arenas Molina, V. (2013). Rescate y organización de los fondos documentales del Cenidiap en la Biblioteca de las Artes. // Academia de Teoría y Metodología de la Documentación (2013). Difundir para preservar el patrimonio documental: fondos, colecciones y archivos. México D. F.: Instituto Nacional de Bellas Artes.11-40.

PLATONIQ (2018). Colombia: co-crear la memoria colectiva del país a través de 500 bibliotecas públicas. http://platoniq.net/en/ecreative/p/17/colombia-co-crear-la-memoria-colectiva-del-pais-a-traves-de-500-bibliotecas-publicas-/

Ponjuan Dante, G. (2004). Sistemas de Información: conceptos y aplicaciones. La Habana: Editorial Félix Varela.

Pon Carpio, G. (2013). Guía de fondos “Patrimonio Fotográfico Placeteño”. Trabajo de Diploma en opción del título de Licenciado en Ciencias de la Información. Santa Clara: Universidad Central Marta Abreu de Las Villas, Dpto. Ciencias de la Información.

Riveros, S. E. (2015). El archivo testimonio de un espacio habitado entre la historia y la memoria: un aporte del archivo histórico y documental de la Universidad Nacional de San Luis. // Aletheia. 6:11, 1-14

Rico Cano, L. (2004). La difusión del patrimonio en los materiales curriculares: el caso de los gabinetes pedagógicos de bellas artes. Tesis en opción del grado de Doctor. Universidad de Málaga, Facultad de Filosofía y Letras, Departamento de Historia del Arte.

Salvador Benítez, A. (2005). Los archivos y el patrimonio fotográfico: estrategias de gestión y difusión cultural. // Actas de Terceras Jornadas Imagen, documentación y tecnología, Madrid: Universidad Carlos III, 28-30 de julio de 2004. 47 – 58

Sánchez Vigil, J. M. (1999). Ilustración fotográfica: difusión del documento. // Valle Gastaminza, F. D. (ed.) Documentación fotográfica. Madrid: Editorial Síntesis, S.A.

Sánchez Vigil, J. M.; Salvador-Benítez, A. (2013). Documentación fotográfica. Barcelona: Editorial UOC.

Tomé Vírseda. C. (2015). Participación social en la gestión del patrimonio en América Latina. // XXXIV Reunión de asociaciones y entidades para la defensa del patrimonio cultural y su entorno, Trujillo, 5 – 7 de junio.

UNESCO (1982). Declaración de México sobre las Políticas Culturales. // Conferencia Mundial sobre las Políticas Culturales. México D.F., 26 de julio - 6 de agosto. https://culturalrights.net/descargas/drets_culturals400.pdf.

Published

2023-11-30

How to Cite

Caso Barreto, A., Alvarez Ruiz, R. L., & Manso Rodríguez, R. A. (2023). Road map for the dissemination of photographic heritage in archives, libraries and museums in the city of Santa Clara (Cuba). Ibersid: Journal of Information and Documentation Systems (ISSNe 2174-081X; ISSN 1888-0967), 17(2), 49–62. https://doi.org/10.54886/ibersid.v17i2.4927

Issue

Section

Articles